chetvert سینما سینمای سینمایی کارگردان

chetvert: سینما سینمای سینمایی کارگردان ماه گرفتگی اکران عمومی سینمای ایران کارگردان فیلم

گت بلاگز فرهنگی هنری دولت به کمپانی‌های فیلمسازی تبدیل شده است است ، مخالفت مدیر شرکت سینمایی با پخش فیلم در وقت انتخابات

نخستین جلسه «سینما روایت» در سال تازه به نقد و بررسی فیلم ماه گرفتگی تخصیص داده شده است یافت.

دولت به کمپانی‌های فیلمسازی تبدیل شده است است ، مخالفت مدیر شرکت سینمایی با پخش فیلم در وقت انتخابات

به گزارش حوزه سینماگروه فرهنگی گروه تحریریه سایت جوان به نقل از سینما روایت، شامگاه یکشنبه 3 اردیبهشت، یکصد و نهمین جلسه از سری برنامه های «سینما روایت» که نخستین جلسۀ این برنامه در سال تازه بود به اکران، نقد و بررسی فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» با حضور سید مسعود اطیابی (کارگردان)، هادی انباردار (تهیه کننده)، محمدتقی فهیم (منتقد) و رسول شادمانی (مجری-کارشناس) تخصیص داده شده است یافت.
کسانی که قصد بهره برداری از انقلاب را دارند به هنگام نقد این فیلم دچار عصبیت می شوند

عبارات مهم : سینما

در ابتدای نشست این فیلم رسول شادمانی به نقد و موضع تُند مسعود فراستی در برنامه هفت در خصوص «ماه گرفتگی»که در حرکتی ابتکاری پیش از نمایش فیلم در «سینما روایت» جهت حاضرین پخش شده است بود اشاره کرد و اطراف آن از کارگردان فیلم توضیح خواست که «مسعود اطیابی» پاسخ داد: اعتقاد دارم کسانی که قصد بهره برداری از انقلاب را دارند به هنگام نقد این فیلم دچار عصبیت می شوند و شاید هم حق دارند! چون فیلم باب میل آنها ساخته نشده است.
وی افزود: موضع من نسبت به اتفاقات سال 88 همین فیلمی بود که دیدید و این سخن به معنای بی طرفی نیست. ژست بی طرفی هم نمی گیرم، بلکه طرفدار حق، نظام، مردم و کشورم هستم و از هیچ جناحی هم طرفداری نمی کنم.
اگر فکر می کنند عقب نشینی می کنیم و کشور را به دست تندروها می دهیم اشتباه می کنند
اطیابی با بیان اینکه من اصلا ترسو نیستم و اتفاقا در این عنوان خیلی شجاع هستم ادامه داد: من اگر دوباره فیلمی با این عنوان بسازم باز هم همین نظر را خواهم داشت. علی رغم اینکه در این فیلم، خیلی اذیتم کردند و اگر هر کسی به جای من بود حتما ابراز پشیمانی می کرد. ولی اگر فکر می کنند ما عقب نشینی می کنیم اشتباه می کنند.
فیلم را در شرایط سخت شروع کردیم
«هادی انباردار» تهیه کننده فیلم «ماه گرفتگی» نیز در این برنامه با بیان اینکه ما از ابتدا در شرایط سخت تولید این فیلم را شروع کردیم، اظهار داشت: این نخستین نمایش عمومی فیلم بعد از نسخه ارائه شده است به جشنواره فیلم فجر است که با نظر کارگردان، حدود 6 دقیقه از فیلم کم شده است و این نسخه جهت اکران عمومی ارائه خواهد شد.
این تهیه کننده سینما یادآور شد: پیش تولید این فیلم در سال 94 انجام گرفت و قرار بود در جشنواره همان سال نمایش داده شود ولی آنقدر تولید آن دست خوش اتفاقاتی عجیب شد که حتی مدتی تعطیل شد ولی در نهایت ساخته شد و من تلاش کردم تمام نقطه نظرهای کارگردان در فیلم لحاظ شود.
اولویت مردها فراستی و افخمی، اولویت فرم بر مضمون است
«محمدتقی فهیم» منتقد سینما هم در مورد فیلم «ماه گرفتگی» گفت: راجع به این فیلم می توان از دو منظر حرف زد یکی در بحث عنوان و مضمون و دیگری بحث ساختار و فرمیک اثر هست. باید این دو عنوان را به صورت جداگانه دید و اگر به صورت جداگانه بحث شود شاید به نتیجه مورد نظر آقای فراستی نرسیم چون مسائلی را که مردها فراستی و افخمی و دوستانشان پیگیری می کنند بحث «فرم» است و اولویت آنها اولویت فرم بر مضمون هست. لذا بی جهت نیست که از نظر آنها هیچ زیباشناسی خلق نمی شود مگر اینکه از طریق فرم اتفاق بیفتد.
سینمای ایران، سینمای خنثی و بی خاصیتی است/ تنزل نقش دولت در حد کمپانی های فیلمسازی
این منتقد سینمایی اضافه کرد: من در عین حالی که قائل به فرم هستم ولی معتقدم، نمی شود فرم را از محتوا جدا کرد. اگر قرار باشد به فیلم «ماه گرفتگی» از منظر ساختمان اثر نگاه کنیم حتما جای بحث دارد و ضعف هایی در فیلم وجود دارد ولی ما در مورد سینمایی صحبت می کنیم که معمولا سینمای خنثی و بی خاصیتی است و همه چیزش شده است «فروش» نه «مخاطب».
وی در ادامه بیان کرد: ما امروز در مورد سینمایی صحبت می کنیم که بودجه های دولتی هزینه های آن را تامین می کنند و گویا دولت به کمپانی های فیلمسازی تبدیل شده است است و به همین علت است که ما شاهد تولید فیلم هایی هستیم بود که حرفی جهت گفتن ندارند. واقعا در جشنواره فیلم فجر سال گذشته چه فیلم دوام ساخته شد؟ لذا اعتقاد دارم ساخت فیلم هایی مثل «ماه گرفتگی» در چنین شرایطی که سینمای ما بسر می برد جای امیدواری است.
فهیم گفت: اعتقاد دارم آقای اطیابی می بایست در خصوص ساختار فیلم کمی جسورانه تر عمل می کرد. یعنی آدم وارد آب نمی شود و اگر شد نباید از خیس شدن بترسد.
ماه گرفتگی جدی ترین اثر سینمایی در سال های اخیر
وی در عین حال تاکید کرد: ولی این فیلم در جای خودش، جدی ترین اثری است که در سال های اخیر بعد از فیلم قلاده های طلا ساخته شده است هست.
این منتقد سینمایی در این راستا افزود: ما در سینمای فعلی کشور هر سال شاهد تولید قریب به 80 فیلم سینمایی هستیم که 90 درصد آنان در یک لوکیشن ثابت با چندینه بازیگر دختر و پسر ساخته می شوند و به مسائلی می پردازند که به هیچ عنوان اولویت و دغدغه کشور نیست. بنابراین اینجاست که ساخت فیلم هایی مثل «ماه گرفتگی» اهمیت پیدا می کند.
من به فیلم نامه متعهد بودم ولی معمولا کارگردان سهمی در ساخت دارد
اطیابی در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه شما به عنوان کارگردان تا چه اندازه در روند تولید به فیلم نامه وفادار بودید؟ گفت: من به فیلم نامه متعهد بودم، ولی معمولا کارگردان سهمی در ساخت دارد و نگاه خودش را در فیلم لحاظ خواهد کرد. بنابراین تلاش کردم به لحاظ صحنه پردازی مطابق با فیلم نامه عمل کنم ولی پرداختی هم خودم داشتم و چند دیالوگ خاص فیلم هم متعلق به خود من هست. ضمن اینکه آقای هاشم زاده مشاور بازنویسی فیلم نامه بودند.
عمده مسئله فیلم به «فیلم نامه» بر می گردد/ مخاطب با قهرمان هم ذات پنداری نمی کند
در ادامه، فهیم با اشاره به بحث فیلم نامه در این فیلم گفت: مشکلاتی که در فیلم وجود دارد عمدتا به فیلم نامه مربوط می شود و اشکال محوری آن هم دیده نشدن صورت شخصیت مهم فیلم است که باعث می شوند که مخاطب نتواند در فضای فیلم قرار بگیرد و با قهرمان هم ذات پنداری کند. جهت همین هم است زمانی که کارگردان در سکانسی که کامبیز دیرباز دست هادی را که کشته شده است می بوسد و قرار است یک صحنه دراماتیک ایجاد شود، هیچ احساسی در تماشاگر ایجاد نمی کند. آیا که مخاطب هادی را ندیده و با او ارتباطی نداشته است و این یکی از ضعف های فیلمنامه محسوب می شود.
وی افزود: در مرحله اجرا اعتقاد دارم که کارگردان خوب کار کرده است به جز بخش نهایی که من این بخش را دوست ندارم و آقای اطیابی می توانست آن را عوض کردن بدهد که نظر خود ایشان این نیست.
متاسفانه در موعود مقرر شاهد بازی های اکران بودیم!
شادمانی در این بخش و با اشاره به حواشی اکران عمومی این فیلم، خطاب به اطیابی پرسید؛ شما قبلا اعلام کرده بودید که اکران عمومی فیلم در ایام انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود ولی این اتفاق نیفتاد، ضمن اینکه بعضی مدیران و دست اندرکاران حوزه اکران مدعی هستند که از سوی شما اقدامی جهت اکران عمومی صورت نگرفته است؟
اطیابی در پاسخ به شادمانی گفت: ما پروانه نمایش این فیلم را قبل از عید نوروز دریافت کردیم و تقاضای من به صورت رسمی جهت اکران در ایام عید بود و اصلا اکران دوم نوروز مد نظر من نبود. ولی مسئولین حوزه هنری، وزارت ارشاد و صاحبان فیلم اعتقاد بودند که اکران دوم و همزمانی اکران با انتخابات ریاست جمهوری بهتر هست. در حالی که همۀ حرفه ای های سینما می دانند که اکران دوم نوروز، بدترین اکران سال هست.
وی در این رابطه افزود: با این حال ما اکران این ایام را پذیرفتیم ولی متاسفانه در موعود مقرر شاهد بازی های اکران بودیم! گفتند حالا صبر کنید انتخابات تمام شود و … و با بهانه های متفاوت ما را به این و آن پاس کاری کردند!
مخالفت مدیر شرکت سینمایی با پخش فیلم در وقت انتخابات
این کارگردان ادامه داد: صریح ترین پاسخ را آقای حیدریان مدیر شرکت سینمایی به من دادند و طی جلسه ای ضمن دفاع از فیلم، گفتند ای کاش ایام نوروز، فیلم را اکران می کردید. ایشان با اکران در ایام انتخابات مخالف بودند و من با شناختی که از تجربه و آگاهی ایشان نسبت به سینما دارم می دانم که نظر ایشان در مورد اکران مغرضانه نیست. لذا توصیه آقای حیدریان را پذیرفتم و قرار شد که یکی دو روز دیگر به من جواب بدهند که تا الان پاسخی داده نشده است!
خیلی ها فکر می کنند بودجه این فیلم چند میلیاردی است!
در آخر هادی انباردار به نقش اطیابی در شکل گیری فیلم و نیز بودجه تخصیص داده شده است یافته به آن اشاره کرد و گفت: اساس مهم فیلم نامه این فیلم آپارتمانی بود ولی با تدابیری که آقای اطیابی در نظر گرفت فضاهای دیگری به فیلم نامه افزوده شد. ضمن اینکه بودجه این فیلم، یک بودجه معمولی بود و خیلی ها فکر می کنند، بودجه چند میلیاردی در اختیار داشتیم! این در حالی است که ما پیش تولید یک ساله داشتیم که بسیاری از بودجه فیلم در آن وقت هزینه شد و در اصل دچار محدودیت بودجه نیز بودیم.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: سینما | سینمای | سینمایی | کارگردان | ماه گرفتگی | اکران عمومی | سینمای ایران | کارگردان فیلم

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog